neonbrand-Ah4F6g-OmgI-unsplash

Vägen till en effektiv distribution

Krasst sett finns det 2 olika sätt att se på betalt innehåll på sociala medier. 

  1. Du kan jobba med målgruppsurval – och nå den där 35-50-åriga kvinnan som bor i vissa områden och tycker att miljö är viktigt. 
  2. Du kan skapa innehåll som kommer att hitta den här kvinnan (och eventuellt fler potentiella kunder) tack vare utformningen av innehållet.

Vad är det för skillnad? Jo, det som kommer att skilja är:

Effekten
Relationen
Distributionskostnaden
Relevansen för målgrupperna (träffsäkerheten)

Allt detta blir bättre om du jobbar med innehållet i stället för att stirra dig blind på de möjligheter som finns i målgruppsurvalet. 

Om du bara har ett vitt papper som måste nå rätt målgrupp är styrningen ett extremt vasst vapen – egentligen ditt enda vapen – för att nå rätt. Då behöver du plattformarnas hjälp att se till att ditt vita papper hamnar på rätt mobilskärmar. Varje kontakt kommer att bli dyrare ju hårdare du styr men du kommer förmodligen att träffa exakt rätt.

Det andra sättet är att anpassa innehållet för att låta det hitta sin målgrupp. Men hur gör man? Räcker det att använda bilder på kvinnor i koftor som är glada och håller i morötter för fånga uppmärksamheten hos en publik som kan generaliseras så? Ja, kanske. 

Men här kommer ett bättre tips: Lär dig hur du ska kommunicera med personen. Vad är viktigt för att den personen ska känna sig nyfiken, sedd och stärkt? 

Vill du nå en kvinna i 35-årsåldern kanske det är viktigt att hon får uppleva att hon har rätt (hon har blivit trött på att folk talar om för henne hur hon ska göra saker bättre hela tiden). Då kan du göra en mythbuster där de två första svaren bekräftar att det hon tror stämmer. Då kommer hon att titta vidare och lita mer på dig. 

Vill du nå en ung publik? Berätta hur de gör saker smartare, ge dem lifehacks.

Vill du nå ut till äldre män? Se dem. Be dem att kommentera och svara på deras inlägg. Ha en dialog med dem i kommentarsfältet. 

Ponera nu att du har gjort de här tre inläggen – och jämför med tankeexperimentet att du har prickskjutit med ditt vita papper. Det är fullt möjligt att du har nått lika många i målgruppen. Men vad har de tagit med sig? 

Grovt generaliserat? Ja såklart. Det är förhoppningsvis väldigt få som lägger pengar på att skicka ut vita papper som marknadsföring. Men den teori som jag får bekräftad gång på gång i mitt eget arbete för kunder är att den relation som byggs med mottagare när du agerar på deras villkor i deras flöden vinner över den som trycker in innehåll på mobilskärmen med en dyrare distributionsbudget. 

Att lägga pengar på ett bra innehåll kostar också pengar – precis som en distributionsbudget behöver vara hög för att nå ut med icke-identifierbart innehåll. 

Det är ett val man får göra.