Historien om KIT

KIT började som ett samtal över en broccolismörgås i New York, utvecklades till en idé om datadrivet berättande i sociala medier, förvandlades till en prisvinnande journalistisk produkt och muterade sedan till en contentbyrå av världsklass.

Förändring ligger i KITs dna. Ni hittar oss i bräschen av den ständigt pågående digitala revolutionen, där gårdagens sanning är dagens bedagade klyscha. KIT testar, labbar och experimenterar – så att du ska slippa.

Vissa saker förändras dock aldrig: effekten av våra unika datainsikter, vår passion för berättelser och vår orubbliga vilja att hjälpa våra kunder att nå sina mål. Kontakta oss

Historien om KIT

KIT grundades med övertygelsen om att vi befann oss i en tid där människors konsumtion av innehåll stod inför en radikal förändring. Paketering av innehåll på en fast plats fick allt svårare att nå ut.

Vi som kom från publicistsidan såg att människor snabbt lämnade tidningar och magasin och att söktrafiken till våra sajter minskade. Det vi däremot också såg var att en allt större trafik kom från de sociala kanalerna. Och där och då föddes idén om att skapa kvalitativt innehåll där folk befann sig – nämligen i deras egna sociala kanaler. 

2015 anställdes de första journalisterna till KIT. Målsättningen vara skapa ett mediebolag för en tid när innehållskonsumtion är mobil och socialt distribuerad. 

Det fanns – och finns fortfarande – en uppsjö sanningar vad som funkar och inte funkar på de sociala plattformarna. Detta ville vi på allvar utforska för att förstå hur vi skulle berätta våra historier för att få bäst effekt. Genom att jobba datadrivet och strukturerat testade vi format, ämnen, distributionssätt, målgrupper och kanalval för att hela tiden lära oss, och förstå vad som funkade – för vem, var och när. 

På bara några månader gick KIT från noll till att nå hundratusentals läsare varje dag och miljoner startade videoströmmar varje vecka. 

Vi den här tidpunkten satt vi på en stor mängd data och insikter som vi nu lät kunder ta del av. För i och med att medielandskapet målades om så öppnade det också upp för nya sätt för kunder att nå sina målgrupper. Sociala medier var en plats där företag också kunde skapa trovärdighet, relevans och bygga relation på ett sätt som tidigare bara varit möjligt för främst publicister.

I samband med detta lanserades vi också videoverktyget –Storykit – som möjliggjorde att alla enkelt kunde producera video optimerat för sociala medier. KITs byråverksamhet växte snabbt med kunder som Socialdemokraterna, Internetstiftelsen, Max, ICA, IQ, Stiftelsen för Strategisk Forskning, Fortum, Lantmännen, Stockholms Stad, Swedbank, Svenska Spel, Tullverket och Zeta samtidigt som vi såg en stor potential i Storykit. 2018 delades därför KIT upp i två bolag: sociala medier-byrån KIT och mjukvarubolaget Storykit.

I dag är KIT en sociala medier-byrå som hjälper kunder genom hela deras resa – från att bygga kännedom och relation till konvertering och avslut. 

Vad har vi då lärt oss så här långt? Först och främst måste du känna din målgrupp, förstå hur hen beter sig på sociala medier, vad som intresserar och engagerar. Sen att målgruppen med största sannolikhet är flera målgrupper som behöver olika typer av innehåll. Att vara allt för bred och sammanfattade på sociala medier är sällan framgångsrikt, utan innehållet behöver optimeras mot vem vi pratar med, när och var. Frekvens och att göra rätt innehåll som distribueras rätt är en nyckel för att bygga räckvidd, engagemang, och hållbara relationer. Kontakta oss

Vårt team